søndag den 29. april 2012

Oplevelser i Hanoi!


Så er det vist på tide at jeg får opdateret lidt herinde på bloggen igen. Det er jo ved at være lidt siden jeg sidst har fået skrevet lidtJ

På tur med HC og Kathrine!

Nå men jeg vil da starte med at fortælle om en dejlig tur jeg havde i Botanisk have søndag d. 12. februar. Jeg tog en lille søndagsudflugt til Botanisk have sammen med mine naboer Kathrine og HC. Vi besluttede at tage en taxa derud, hvilket ikke helt er nødvendigt men dovenskaben længe leve. Kathrine og jeg blev meget hurtige enige om at vi i hvert fald ikke skulle lade HC sidde på forsædet en anden gang. Taxachaufføren blev meget glad for HC og ville utroligt gerne have hendes nummer, hvilket han så IKKE fik. Men det endte da med at han kørte en meget stor omvej så vi skulle betale dobbelt så meget som vi kom til at betale hjem igen. (HC, du må pakke dine blå øjne væk næste gang vi skal nogle steder) J Den Botaniske have er en park som blev anlagt af franskmændene i 1800-tallet.

Det var jo ikke rigtig sommer hernede endnu så der var ikke så meget botanisk have over den endnu med flotte træer og blomster der var sprunget ud, men det var helt sikkert et skønt sted alligevel. Med to kæmpe store søer og flotte træer rundt omkring. Jeg tror der var gået lidt forårs kulder i os, for vi fik taget en masse fjolle-billeder rundt omkring i haven.(Til stor morskab for andre end os selv)

Jeg synes det er fedt at gå rundt og se hvad vietnameserne lavede, der er en masse liv i den Botaniske have med folk der løber rundt om søerne, spiller badminton og fodbold. Der er åbenbart også tradition for at tage en ghettoblaster med ud i haven og så bare begynde i en større flok at lave gymnastik. Jeg kan godt lide ideen i at de ikke gider og stå inde i en hal og dyrke sport men stille sig ud midt i en botanisk have hvor andre bare vader forbi J Vi glæder os til at komme derud igen om nogle måneder hvor der nok er lidt flottere og så bare sætter os på nogle tæpper og nyde sommeren og de flotte omgivelser.

Vi besluttede os for at når vi nu alligevel var derude i området så kunne vi da lige gå ind og se det flyvrag der skulle ligge i en sø lige rundt om hjørnet. Vi gik og vi gik og vi gik, men fandt aldrig rigtig vejen ned til den sø og da vi så endelig fik kigget rigtig på kortet fandt vi ud af at vi var gået forbi den vej for længe siden, vi droppede ideen om at se det fly den dag og gemme den oplevelse til en anden dag. Men det var nu en dejlig dag hvor vi fik lidt mere indblik i den vietnamesiske kultur.

Weekenden hvor vi udforskede lidt af Vietnams Historie i Hanoi!

Weekenden efter var det så min fødselsdag om lørdagen, jeg har heldigvis nogle fantastiske samboer og naboer samt nabo-Kathrines kæreste der gjorde min dag helt perfekt. Blev vækket af samboerne med fødselsdagssang og brunch, så lækkert. Om aftenen var vi ude og spise og bagefter tog vi hjem i huset og spiste kage og hyggede. Det betyder virkelig meget for en at der er nogle der gider at fejre en når man er så langt væk fra dem der plejer at fejre en derhjemme J

Om søndagen tog vi alle af sted op til Ho Chi Minhs Mausoleum som blev bygget og stod færdigt i 1975. Vi var ikke inde i det men så det kun udefra. Det er en kæmpe plads hvor der naturligvis kommer en masse turister for at se det mausoleum der er bygget for at hylde Ho Chi Minh. Men det sjove ved det hele er jo at Ho Chi Minh slet ikke ønskede at blive begravet eller at der blev oprettet et mindested for ham, for det skulle folket ikke spilde deres penge på.
Efter hans død i 1969 slettede partiet de ønsker fra testamentet, inden det blev offentliggjort. Hans legeme blev balsameret og mausoleet blev bygget færdigt i 1995. Hele det originale testamente blev først offentliggjort senere hen. Jeg synes det er lidt vildt at en så højt respekteret leders ønsker bliver slettet fuldstændig, men må jo indrømme at det er et rigtig flot sted som er fint at komme hen og se.
Vi ville jo i samme omgang også ind og se Ho Chi Minh museet, vi fandt så ud af at hvis vi skulle have været inde på museet så skulle vi ha været der tidligt om morgenen, så det må vi klare en anden dag, for jeg tror det kunne være rigtig spændende at se. Jeg tror at vi snart har lært at vi skal tjekke lidt bedre op på de steder vi gerne vil se inden vi tager af sted J Men vi må bare af sted igen en anden gang.
Men på vejen op til mausoleet gik vi lige en tur rundt i området og der fandt vi sgu søen med det amerikanske B52-fly. (Det var vist meget godt at vi havde nogle med som mestrede det der med at kigge på et kort lidt bedre en vi gjorde søndagen før) Flyvraget er et lev fra julebombardementerne i 1972 hvor amerikanerne genoptog kampene. Vietnamesiske antiluftskyts skød 34 amerikanske B52-fly ned. Et af flyvragene landede i en sø som man så har valgt at bevare som et mindested for julebombardementerne.
På denne skønne tur med de dejlige mennesker så vi også præsidentpaladset som man hverken kan komme ind i eller må fotografere, så var vi inde og se Ho Chi Minhs pælehus hvor han boede fra 1958 til sin død.

Det var lidt om vores historiske oplevelser i Hanoi på egen hånd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar